Ook dit rapport mag de hele wereld zien

Lieve Vera,

Het schooljaar loopt ten einde en het regent rapporten. De één is nog mooier dan de ander en ik hoor talloze trotse moeders breeduit pronken met hoge cijfers en perfecte scores. Ook jij stormt de klas uit met een mapje waarin je prestaties van de afgelopen tijd staan opgesomd. Dubbelgevouwen en dus enigszins verkreukeld, want dan paste het tenminste in je tas.

Hoewel ik weinig waarde hecht aan punten bekijk ik het thuis toch direct. Ik zie talloze kruisjes onder het kopje ‘matig’.  Bij alle Citoscores staat een grote V vermeld, die niet blijkt te staan voor ‘voldoende’, maar het Romeinse cijfer vijf aanduidt. In de instructies lees ik dat dit het laagste niveau is. Onvoldoende wordt dat genoemd. Dit mapje bevat dat wat anderen waarschijnlijk ‘een slecht rapport’ zouden noemen. Mij vertelt het echter niks nieuws, want ik weet allang dat jij geen kleine Einstein bent. Beneden gemiddeld intelligent, zwakbegaafd, disharmonisch profiel, we hebben het allemaal al eens voorbij horen komen.

Maar weet je Vera, het maakt niets uit. Ik ben namelijk retetrots, trotser dan al die trotse moeders bij elkaar. Want naast alle lage testresultaten lees ik de lieve woorden van jouw juf. Woorden die vertellen hoe goed jij je best doet, zinnen die me laten weten dat je steeds vaker probeert om hulp te vragen. En het allerbelangrijkste: ik zie elke dag dat jij met plezier naar school gaat, en steeds een stapje verder komt. Op je eigen tempo.

Daarom mijn lieve Vera, schrijf ik nu over jouw rapport. Want jouw scorelijst laat gewoonweg de werkelijkheid zien. Een werkelijkheid die niet hoeft te worden weggemoffeld. Dit is nu eenmaal hoe het is. De één leert vlot en de ander niet. Dus voor jou Vera, en voor alle kinderen die om één of andere reden niet zo ‘schoolslim’ zijn, vraag ik aan iedereen om deze brief en foto te delen. Omdat ook een rapport vol matige scores en onvoldoendes weleens gezien mag worden. Wat mij betreft door de hele wereld!!

Dikke knuffel van de trotste mama die er is.
 
 

Reacties

Een reactie posten

Best gelezen berichten