Helikoptermoeder


Soms voel ik me een vreselijk overdreven regelneef (of -nicht, zo je wilt). Vera is een paar ochtenden achtereen thuis ontzettend driftig en enkele dagen later zit ik alweer aan het bureau van de juf, want levert de ingewikkelde groep 4 lesstof haar niet veel teveel stress op? De orthopedagoog op Thomas’ school wil zijn IQ opnieuw testen en uiteraard wil ik haarfijn weten waarom zij dit voorstelt. En als de uitslag na vijf weken nog niet binnen is stuur ik maar weer eens een mailtje, want kunnen we niet alvast een afspraak plannen?

Mijn regelzucht lijkt soms onverzadigbaar. Zou ik er één zijn, zo’n verschrikkelijke helikopterouder, waar je vast weleens iets over hebt gehoord? Zo’n moeder die haar kind veel te beschermend opvoedt door continu alles in zijn of haar ontwikkeling te willen overzien? Ik gruwel bij de gedachte, maar vrees toch dat ik aardig wat kenmerken kan aanvinken. Soms lijkt het inderdaad wel of ik altijd overal bovenop zit, ik ieder detail grondig moet besnuffelen en overal mijn plasje overheen moet doen. Een soort speedslikkende speurpitbull, zeg maar; ik ben niet te stoppen en bijt me overal in vast.

Ik denk echter dat dit ge-helikopter iets is wat veel pleegouders en ouders van zorgintensieve kinderen wel móeten doen om de niet-standaard-verlopende ontwikkeling van hun kinderen in de smiezen te houden. Want laten we wel wezen: het ís toch gewoon zo dat reguliere basisschoolstof best heel complex is voor een meisje van bijna negen met een beneden gemiddelde intelligentie en ADHD? Als ik het los zou laten, wie zou dan in de gaten houden of dit alles niet teveel wordt voor Vera? Ze wordt immers continu overschat; haar vlotte babbel verhult een hoop.  En hoeveel onnodige tests had Thomas al niet moeten ondergaan, op zowel medisch- als ontwikkelingsgebied, als ik er nooit kritische vragen over had gesteld?

Bij deze kom ik er dus vierkant voor uit: ik ben een helikoptermoeder. En ja, daar word ik zelf ook weleens héél erg moe van. Maar ik kán gewoonweg niet anders, want het is nu eenmaal een feit dat mijn kinderen meer bescherming nodig hebben dan gemiddeld. Daarom, én om een hele hoop ellende te voorkomen, cirkel ik met liefde nog maar eens een extra rondje boven hun kwetsbare koppies.

Reacties

Best gelezen berichten