Grote jongen

“Je bent toch een grote jongen? Grote jongens gaan naar de wc hoor…” Talloze malen heb ik dit riedeltje voorbij horen komen de afgelopen jaren. Met een mengeling van verbazing en verwijt werd Thomas keer op keer vermanend toegesproken door Jan en alleman. Het feit dat hij als zesjarige een luier om had vormde blijkbaar een open uitnodiging om ongegeneerd en ondoordacht commentaar te leveren. Gék werd ik ervan. Ik negeerde me een slag in het rondte, en soms beet ik fel van me af: “die gigantische luiers maken ze speciaal voor héle GROTE jongens, handig hè?!”

Het is misschien naïef, of wellicht wilde ik het niet zien omdat het te pijnlijk was, maar al die tijd heb ik gedacht dat Thomas zelf weinig meekreeg van al die nare opmerkingen. Hij reageerde er in ieder geval nooit op. Maar de steeds herhaalde boodschap geen grote jongen te zijn bleek hardnekkig te zijn blijven hangen, liet Thomas me enkele weken geleden zelf zien.

Op één of andere manier was alles in een duizelingwekkende stroomversnelling terechtgekomen en lukte het hem om, na jarenlang tevergeefs oefenen, in enkele dagen volledig zindelijk te worden. Zelfs ’s nachts bleef hij droog, op af en toe een ongelukje na. Van vreugde overwoog ik even om een heus continentiefeestje te geven, met een slinger van luiers en knalgele limonade (maar dat malle idee liet ik natuurlijk snel varen). Het mag echter duidelijk zijn dat ik uitermate trots was. Ook Thomas stak zijn blijdschap niet onder stoelen of banken, en vertelde iedereen die het maar horen wilde dat hij zijn behoefte voortaan op het toilet achterliet.

Toevalligerwijs knapte ik kort daarna Thomas’ slaapkamer op. Een hele hoop puinruimen en enkele nieuwe meubeltjes later was het klaar. Het eindresultaat mocht er wezen. Een stoere eigen werkplek met veel extra opbergruimte. Tevreden nam Thomas plaats op zijn gloednieuwe kruk. En met twee korte zinnen plus een héle diepe zucht gaf hij vervolgens uiting aan wat waarschijnlijk al jarenlang had rondgespookt in zijn hoofd: “Zo. Ik plassen en poepen op wc, en ik bureau. Ik nu eindelijk grote jongen…”

Reacties

Best gelezen berichten